10 نکته لازم برای کسب و کارهای کوچک وجدید
ساعت ٧:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/۱   کلمات کلیدی:

١- قبل از شروع تا آنجا که ممکن است پول پس انداز کنید
دراغلب موارد کارآفرین ها بدون هیچ پس اندازی وارد کسب و کارمی شوند. بعضی با گرفتن وام ازبانک ها یا دوستانشان کار را شروع می کنند. اما آنها نمی دانند ممکن است ماه هایا سال ها طول بکشد تا کسب و کارشان به سوددهی برسد وهنگامی که وام دهنده بفهمد که این کاربه اندازه کافی سودده نیست پولش را پس خواهد گرفت و یا برای بار بعد ازدادن وام خودداری خواهد کرد. بعضی وقت ها مجبور می شوند برای بازپرداخت وام ها از مسکن یا کارت اعتباری استفاده کنند که این باعث می شود خانه یا اعتبارشان درخطر بیفتد. راه درست این است تا آنجا که ممکن است بیشترپول موردنیاز را پس اندازکنید. 



2- کوچک آغاز کنید
کوچک آغاز کردن یعنی باهزینه کم شروع کردن. اگر می توانید، کارتان را بدون دفتر کارانجام دهید پس در آغاز سعی کنید تا اجاره نکنید. تا وقتی که کاری ندارید کارمندی را استخدام نکنید. کسانی که کارشان را ارزان شروع می کنند از این فرصت برخوردار می شوند که اشتباه های ناشی از تازه کار بودن را در مقیاس کوچک تر مرتکب شوند.
-
3- از دارایی های شخصی خود محافظت کنید
وقتی وارد کسب وکار می شوید، فقط شما مسوول قروض به وجود آمده نظیروام ها، مالیات، پول مالکان وغیره هستید بنابراین اگرازخود محافظت نکنید، بستانکاران با حکم دادگاه می توانند به سراغ دارایی های شخصی شما مانند ماشین یا خانه بروند.
-
4- منبع درآمد شما چیست؟
شما باید بتوانید درچند جمله بیان کنید که چگونه طرح کسب وکارتان سود معقولی در پی خواهد داشت. تازه کارها لازم است بدانند که چه هزینه هایی دارند، چقدر صرف خریداری کالا می شود و اجاره دفتر، پاداش کارکنان و... چقدراست. آنگاه می توان فهمید که چقدر باید در ماه فروش داشته باشند و به چه قیمتی بفروشند تا اینکه آن هزینه ها را جبران و در کنار آن سود کافی نیزایجاد کنند.
-
5- یک طرح کسب و کار تهیه کنید هرچند کوچک باشد
پیداکردن مقداری سود وایجاد یک نقطه سربه سر اولین گام در این راه است. دراکثرشرکت های کوچک، بخش های اصلی طرح تجاری عبارت هستند از تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر، پیش بینی سود و زیان و برآورد گردش جریان نقدینگی. با برآورد گردش نقدینگی وسود و زیان شما می توانید کسب و کارخود را بهبود ببخشید. تهیه یک طرح تجاری به شما این اجازه را می دهد که تعیین کنید چه چیزهایی هزینه های شروع کار هستند و استراتژی بازاریابی شما چیست. اگر محاسبات شما روی کاغذ درست نباشد در دنیای واقعی نیز درست نخواهد بود.
-
6- یک حاشیه رقابتی پیدا کنید و آن را ادامه دهید
درست کردن یک حاشیه رقابتی در ساختار کسب و کار برای موفقیت درازمدت خیلی اهمیت دارد. بعضی روش هایی که می توان این حاشیه ها را به دست آورد عبارتند از بیشتر از رقبای خود بدانید، محصولی را تولید کنید که تقلید از آن خیلی سخت یا غیرممکن باشد، تولید یا پخش آن را کاراتر کنید، مکان بهتری را انتخاب کنید و یا خدمات بهتری به مشتریان بدهید. از اسرار کسب و کارتان محافظت کنید. اینها اطلاعات محرمانه ای هستند که برای شما مزیت رقابتی در بازار ایجاد می کنند. باید کاری کنید که اطلاعات شما محرمانه بماند. مثلاً اسناد را با کلمه «محرمانه» علامت بزنید یا برای رایانه ها رمز ورود بگذارید. عکس العمل سریع در برابر خبرهای بد یکی دیگر از این روش هاست. وقتی که می بینید کسب و کارتان با مشکل مواجه شده است باید با یک طرح جدید به سراغ آن بروید. مثلاً محل دفتر کارتان را تغییردهید یا محصول وخدمات جدید معرفی کنید و یا یک راه بهتر برای ارتباط با مشتری پیداکنید.
-
7- کلیه توافقنامه ها را مستند و مکتوب کنید
به عنوان یک قاعده شما باید برخی ازقراردادها و توافقنامه ها را مکتوب کنید. حتی اگر از نظر قانونی لازم نباشد، عاقلانه است که تقریباً همه چیز را مکتوب کنید زیرا توافق های شفاهی را به ندرت می توان اثبات کرد.
-
8- اشخاص شایسته را استخدام کرده و به درستی از آنها نگهداری کنید
اولویت شما باید این باشد که کارکنان شایسته را استخدام کنید. یک کارمند قوی حداقل دو یا سه برابر یک شخص با مهارت معمولی می تواند ارزش داشته باشد. برای ایجاد یک نیروی کارثابت و شاد نه تنها باید با کارمندان به طور عادلانه رفتار کرد بلکه باید کسب و کار شما نیزلایق آنها باشد. کارکنان باید کارشان را دوست داشته باشند. مشتریان نیز به احتمال قوی به کسب و کار رو به رشد وفادارتر خواهند ماند و آن را بیشتر به دوستانشان توصیه می کنند.
-
9- به وضعیت حقوقی کارکنانتان توجه کنید
هنگامی که کارگری را به صورت قراردادی استخدام می کنید مطمئن شوید از او نباید مانند یک کارمند رسمی مالیات کسر شود.
-
10- صورتحساب ها و مالیات های خود را سر موعد بپردازید
در دنیای واقعی به قول خود عمل کردن یک شهرت و یک دارایی مهم محسوب می شود. بنابراین استراتژی اساسی آن است که صورتحساب های خود را پیشاپیش و زودتر از موعد بپردازید. این امر باعث کسب وجهه و اعتبار برای شما خواهد شد. بیشترین اهمیت را پرداخت به موقع مالیات بر درآمد می تواند داشته باشد، مخصوصاً سهمی را که شما به عنوان مالیات تکلیفی از فیش حقوقی کارکنانتان کسر می کنید.

منبع:روزنامه سرمایه