تجارت الکترونیک (بخش دوم)
ساعت ٩:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۳٠   کلمات کلیدی:


عناوین
1-مروری بر عناوین بخش اول
2-مدلهای مختلف تجارت الکترونیک
3-انواع سایتهای تجاری و خدمات الکترونیکی
4-روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الکترونیک
5-معرفی انواع کارتهای خرید و اعتباری




عناوین
1-مروری بر عناوین بخش اول
2-مدلهای مختلف تجارت الکترونیک
3-انواع سایتهای تجاری و خدمات الکترونیکی
4-روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الکترونیک
5-معرفی انواع کارتهای خرید و اعتباری


1. مروری بر عناوین بخش اول
 تعریف تجارت الکترونیک از جنبه‏ها و دیدگاههای مختلف
قسمتهای اصلی تجارت الکترونیک
تاریخچه
تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات
سطوح تجارت الکترونیک
تأثیر گذاری تجارت الکترونیک در ایران و جهان
دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران


2. مدلهای مختلف تجارت الکترونیک (E-Commerce Models)
تجارت الکترونیک را می‏توان از نظر طرفین تجارت در سه سطح درون سازمانی ، بین سازمانی و مشتری تقسیم نمود اما به طور کلی مدلهای دیگری را نیز می‏توان در این رابطه در نظر گرفت :
1.تجارت بین سازمانی (Business to Business)
2.تجارت بین سازمانی و مصرف کننده ( Business to Consumer)
3.تجارت مصرف کننده با مصرف کننده ( Consumer to Consumer)
4.تجارت مصرف کننده به کسب و کار ( Consumer to Business)
5.تجارت کسب و کار به کارکنان (Business to Employer)
6.تجارت سازمانها با ادارات دولتی (Business to Government)
علاوه بر این موارد می‏توان به موارد خاص تری همچون تجارت مردم به مردم (P2P)،بورس به بورس(E2E)، و... را در نظر گرفت .

مقایسه روشهای B2B و B2C :
عامل مقایسه B2C B2B
کلی : تعداد بالا ،‌قیمت پایین کلی : تعداد کم ، قیمت بالا
میزان خرید موردی : تعداد کمتر ، قیمت موردی : تعداد بیشتر ، قیمت
بالاتر پایینتر

سرویس‏های تجاری ، مواد خام،
انگیزه‏های خرید خدمات و کالاهای تولیدی آماده قطعات و تکنولوژی ، اطلاعات
تجاری ، محصول

نوح محصول خدمات و کالاهای تولیدی آماده سرویس‏های تجاری ، مواد

نمایش کامل اطلاعات درباره
محصولات و خدمات قابل ارائه
نمایش لیست کالاها، فروش ، . لیست موجودی کالا ،
پروسه ارسال کالا و... روشهای ارسال کالا ، قابلیت
پردازش معاملات تجاری با
حجم بالا بصورت Real Time
، انجام بسیاری از عملیاتهای تجاری
بوسیله شرکهای تجاری ثالث

اعتماد و امنیت امنیت و کسب اعتماد امنیت و اعتماد و
در سطح نیاز به پایین تر کسب اعتبار بالا


3. انواع سایتهای تجاری و خدماتی الکترونیکی (e-business models & e-services)
مجموع سیاستهای کلی سایت ، در عملیاتها ، تکنولوژی و ایدئولوژی مدلها مختلف سایتهای تجاری را شکل می‏دهند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از :
مدل Storefront : سایتی که معرفی کالا ، عملیات فروش روی خط . سرویس دهی و امنیت را یکجا در خود دارد تا ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار در آن میسر گردد مثل تمام سایتهای تجاری شرکتهای بزرگ : استفاده از تکنیک Shopping Cart
مدل e-marketplace : بازارچه الکترونیکی که امکان جستجو و خرید انواع محصول را از فروشندگان مختلف برای خریدار فراهم می‏آورد . مثل سایت http://www.amazon.com : استفاده از تکنیکهای مختلف فروش مثل تکنیک Cross-Sell یا Up-Sell
مدل Auctions : سایتهای جراحی با روشهای و متدهای مختلف ، مناسب برای نوع C2C مثل سایت http://www.ebay.com
مدل Portal : این سایتها تقریباً تمام اطلاعاتی را که بیننده سایت به آن نیاز دارد در خود جای داده است . اطلاعاتی همچون اخبار ، ورزش ، اطلاعات آب و هوا ، اطلاعات بازار بورس و قابلیت جستجو در وب . مثل سایت http://www.yahoo.com
مدلDynamic - Pricing : که خود انواع مختلف دارد :
مدل Name-Your-Price : مشتری قیمت خود را اعلام می‏دارد و سایت با کمک ارتباطات خود سعی در پیدا کردن محصول مورد نظر با آن قیمت می‏کند مثل سایت http://www.priceline.com
مدل Demand-Sensitive Price : سایت سعی می‏کند که خریدهای مشابه را نگه داشته . در نهایت یکجا انجام دهد تا هزینه‏های جانبی بین تمام خریداران سرشکن شود و قیمت نهایی کمتری برای مشتری حاصل گردد مثل سایت http://www.mercata.com
 مدل Bartering : سایتهایی که در آنها کالایی با کالای دیگر مبادله می‏شود مثل سایت http://www.ubarter.com
مدل e-services : سایتهای خدمات دهنده تجاری که معمولاً بعنوان شخص ثالث در مبادلات تجاری الکترونیکی وارد عمل می‏شوند مثل سایت http://www.visa.com یا http://www.ups.com

در بحث خدمات الکترونیکی در تجارت الکترونیک نیز می‏توان به موارد زیر اشاره کرد :
خدمات بانکی الکترونیک
بیمه الکترونیکی
خدمات انتقال وجوه الکترونیکی
گردشگری الکترونیکی
بازاریابی الکترونیکی
وام الکترونیکی
و...

4. روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الکترونیک ( Electronic Fund Transfer Ways )
مدل پول (Cash Model)
خریدار معادل پول نقد از بانک مربوط پول دیجیتالی خریداری می‏کند و با کمک کیف پول الکترونیکی خود از سایتهایی که از این روش پشتیبانی می‏کند . برای توضیحات بیشترسایت‏های
Http://WWW.digicash.com,http://cybercash.com را ببینید .
معایب :
1) یکپارچگی خاصی در زمینه روشها و بسته‏های نرم افزاری در این روش وجود ندارد .
2) نیاز به ابزار و سیستمهای اضافی برای پرداخت و دریافت پول دارد .
3) امکان پیگیری وجوه انتقال وجود ندارد .
مزایا :
1) وجوه در همان زمان انجام عملیات و بدون پردازشهای اضافی و پشت صحنه انتقال می‏یابند .
2) هیچ گونه هزینه‏ مازاد و اضافی ندارد .
3) خریدار ناشناس می‏ماند .

مدل چک (Check Model ) :
خریدار از یک نوع چک دیجیتالی رمز شده به همراه کیف پول الکترونیکی برای خرید خود استفاده می‏کند برای توضیحات بیشتر سایت http://www.checkfree.com را ببینید .
معایب :
1) بزرگترین عیب عدم انتقال بلافاصله وجوه است .
2) دارای پتانسیل کلاهبرداری است

مدل کارتهای اعتباری (Credit Cards): مرسوم ترین روش
معایب :
1) دارای پتانسیل کلاهبرداری است
2) برای معاملات با مبلغ بالا مناسب نیست .
مزایا :
1) جامعیت بیشتری نسبت ب روشهای دیگر دارد و اکثر آن را پشتیبانی می‏کنند .
2) نیاز ب نرم افزار یا سخت افزار خاصی برای کاربران ندارد و با یک اشتراک اینترنت می‏توان به این روش خرید کرد .
3) در صورت لزوم قابلیت پیگیری تمام وجوه انتقالی به این روش وجود دارد .

مدل نقطه به نقطه (Peer to Peer)
امکان انتقال پول را بین حساب یک مشتری و یک مشتری دیگر فراهم می‏آورد . برای کسب توضیحات بیشتر سایت http://www.paypal.com را ببینید .
مدل کارتهای هوشمند ( Smart Card ) :
کارتهای هوشمند با پردازنده و حافظه داخلی که امکان ذخیره کردن اطلاعات دیگری همچون نام کاربر و رمز عبور را در خود دارد .
مزایا : 1) بالا رفتن امنیت و قدرت تشخیص هویت
2) امکان ذخیره کردن اطلاعات زیاد مورد نیاز در کارت
معایب : 1) قیمت بیشتر

5. معرفی انواع کارتهای خرید و اعتباری
کارت حافظه (Memory Card) : یک کارت پلاستیکی است که روی آن به اندازه مشخص برای مثال چند کیلو بایت حافظه الکترونیکی تعبیه شده و از طریق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسایی است .
کارت تلفن نوعی کارت حافظه محسوب می‏شود .
کارت هوشمند (Smart Card) : شبیه کارت حافظه ، یک کارت پلاستیکی است که یک قطعه فلزی شامل حافظه ، پردازنده و نرم افزار مربوط روی آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنیت بیشتری نسبت به کارت حافظه برخوردار است . سیم کارت تلفن همراه بک نوع کارت هوشمند است .
کارت مغناطیسی (Magnetic Card) : اطلاعات مختصر دارنده کارت در یک نوار مغناطیسی روی کارت پلاستیکی تعبیه می‏شود . ملی کارت (سیبا) نوعی کارت مغناطیس است .
کارت پلاستیکی (Plastic Card) : همانگونه که از نامش پیداست تنها یک کارت پلاستیکی است که نوشته‏های روی آن ارزشمند است . کارت خدمات اینترنت یک کارت پلاستیک است که نام کاربری و رمز عبور روی آن نوشته شده است .
کارت اعتباری (Credit Card) : دارنده این کارت می‏تواند به میزان اعتباری که حساب خود دارد از طریق این کارت خرید کند و یا پول دریافت نماید . ممکن است مبلغ اعتبار فرد پیش از مبلغ سپرده فرد باشد . کارتهای اعتباری دو نوع هستند . الف – کارتهای محدودی که توسط برخی شرکت‏ها برای خرید از محصولات شرکت‏های طرف قرار داد عرضه می‏شود و همه جا قایل استفاده است .
کارت موجودی حساب (Debit Card) : کارتی که با حساب شخصی در بانک ارتباط دارد وبه کمک آن می‏توان موجودی را مستقیماً از بانک ( دستگاه خودپرداز ) دریافت نمود و یا مبلغ مورد نظر را مستقیماً از آن پرداخت کرد . در این روش بیش از سپرده نمی‏توان هزینه کرد . کارت‏های بانک ‏های کشور از این نوع هستند .

کارت‏های اعتباری و موجودی حساب ممکن است به صورت مستقیم در دستگاه‏های پرداخت خودکار مورد استفاده قرار گرفته و یا در اینترنت به کار گرفته شوند .

همچنین کارتهای اعتباری مهم بین الملی عبارتنداز :
و... Discover , Euro Card , American Express , Master Card , Visa Card

 www.iritn.comمنبع