تجارت الکترونیک در صنعت گردشگری
ساعت ۸:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٢   کلمات کلیدی:

بی گمان با انجام هرگونه تحقیق ساده، پی خواهیم برد که تجارت الکترونیکی دارای رشد بسیار شتابان در عرصه فعالیت های گردشگری است و تغییرات در این عرصه با سرعت غیرقابل تصور در حال انجام است، در این میان شبکه جهانی اینترنت در عین حالی که فرصت های جدیدی را در اختیار موسسات و استفاده کنندگان دیگر قرار داده، سیستم های توزیع را دچار تحول و دگرگونی کرده است. باید اذعان کرد که هیچ صنعتی به اندازه صنعت گردشگری تحت تاثیر تحول تکنولوژیک و انقلاب اطلاعات نبوده است و فرآیند ایجاد اطلاعات و تبادل آن، روز به روز در صنعت گردشگری توسعه بیش تری می یابد........
   


بی گمان با انجام هرگونه تحقیق ساده، پی خواهیم برد که تجارت الکترونیکی دارای رشد بسیار شتابان در عرصه فعالیت های گردشگری است و تغییرات در این عرصه با سرعت غیرقابل تصور در حال انجام است، در این میان شبکه جهانی اینترنت در عین حالی که فرصت های جدیدی را در اختیار موسسات و استفاده کنندگان دیگر قرار داده، سیستم های توزیع را دچار تحول و دگرگونی کرده است. باید اذعان کرد که هیچ صنعتی به اندازه صنعت گردشگری تحت تاثیر تحول تکنولوژیک و انقلاب اطلاعات نبوده است و فرآیند ایجاد اطلاعات و تبادل آن، روز به روز در صنعت گردشگری توسعه بیش تری می یابد.
    
    هالوی(Haloway)معتقد است که صنعت گردشگری یکی از آشکارترین بهره مندان و بهره برداران از تکنولوژی و فن آوری اطلاعات است. صنعت گردشگری همیشه پیشتاز در عرصه تکنولوژی اطلاعات(IT)بوده است. سابقه فعالیت بازارهای الکترونیک به دهه 1960 باز می گردد، به زمانی که شرکت های هواپیمایی آمریکایی سیستم های نگه داری جا را با هدف اعمال کنترل های ترافیکی مرتبط با مسافران مورد استفاده قرار دادند. سیستم های کامپیوتری برای ذخیره جا، مانند سیستم های آمادئوس و گالیلیو، تنها نمونه هایی از سیستم های مورد استفاده در صنعت هواپیمایی هستند که سبب تحولات تعیین کننده در عرصه فعالیت های گردشگری شده اند. سیستم های کامپیوتری ذخیره جا، راه دسترسی مشتریان برای کسب اطلاعات مزبور به قیمت های بلیت را آسان تر کرد و بهره برداری از شبکه های اینترنت نیز راه تهیه و ذخیره جا به صورت مستقر برای مشتریان را میسر ساخت.
    
    از مزیت های مهم توسعه تجارت الکترونیک در عصر حاضر این است که مشتریان بالقوه، اینک این امکان را دارند که با حذف واسطه به طور مستقیم به تهیه بلیت خود در شبکه جهانی اینترنت اقدام کنند. این تحولات نه تنها سبب سهولت در دسترسی به خدمات شده است، بلکه با به وجود آمدن امکان دسترسی به عرضه کنندگان و فروشندگان خدمات، قدرت انتخاب مشتریان نیز افزایش یافته است. کاهش قیمت خدمات نیز رویدادی متاثر از توسعه روزافزون تجارت الکترونیک و افزایش پایگاه های اینترنتی و گسترش فضاهای رقابت بین المللی است.
    
    از دیدگاه مشتریان این تحولات، تحولاتی مثبت و در مسیر تامین رضایت مشتریان است. در عین حال باید در نظر داشت عدم آشنایی تمامی مشتریان با سیستم های رزرواسیون در شبکه جهانی اینترنت، یکی از دلایل عدم مراجعه مشتریان برای بهره مندی از خدمات مستقیم قابل تهیه در اینترنت است.
    
    گردشگری، صنعت پیچیده ای است که مملو از مقررات و قوانین متعدد است. عدم اطلاع مشتریان از قوانین و مقررات و محدودیت های با اهمیتی که ناظر بر نحوه اقدام، برای ذخیره جا و یا خرید خدمات است، از موانع بهره برداری از تسهیلات مهیا شده در اینترنت محسوب می شود و چه بسا همین امر، سبب بروز دشواری هایی در مسیر استفاده از خدمات خریداری شده می شود. امروز مشتریان با پیشنهادات متعددی مواجه هستند که در عین حالی که راحتی و آسایش را برای آنان به ارمغان می آورد، فرصت های مناسبی را نیز برای انتخاب آزادانه فراهم می کند. نتیجه تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که در عین حالی که استفاده از سیستم مستقیم ذخیره جا منافع قابل ملاحظه ای را نصیب مشتریان می کند، در عین حال ممکن است آنان را با مشکلات غیرمترقبه ای نیز مواجه سازد.
    
    آژانس های خدمات مسافرتی یکی از بازیگران اصلی در زنجیره توزیع خدمات هستند. از دیرباز تمامی فعالیت های جزوه فروشی در زمینه های بلیت های پروازی، به وسیله آژانس های مسافرتی کماکان جایگاه خود را حفظ کرده اند. در این میان، بعضی شرکت های سازمان دهنده تور(Tour Operators)و شرکت های هواپیمایی ترجیح می دهند به جای پرداخت کمیسیون های غیرضروری نسبت به فروش خدمات خود به طور مستقیم اقدام کنند. این اقدام در افزایش میزان سود نهایی حاصل از فعالیت های آنان مؤثر بوده است.
    
    «بنت و اورد برن» معتقدند که سیستم های پیشرفته ذخیره جا قبل از آن که به نحو گسترده ای در شبکه جهانی اینترنت پدیدار شود، به وسیله آژانس های مسافرتی می داد تا بتوانند ضمن برقراری تماس مستقیم با مشتریان نسبت به ذخیره و یا فروش بلیت اقدام کنند. نقش واسطه ای که آژانس های مسافرتی در سیستم های سنتی توزیع قبل از ورود به عصر ارتباطات و انقلاب الکترونیک برجسته تر بوده است و ورود به عصر جدید به نوعی سبب تغییراتی در زنجیره توزیع شده است.
    
    دشواری های ذخیره مستقیم جا، برای انجام تمامی اقداماتی که با استفاده از اینترنت به ذخیره جا در یک هتل و یا خرید سایر خدمات مانند حمل و نقل و مشابه آن منجر می شود. مشتریان نیازمند بهره برداری از دانش و تجربه خود برای استفاده از اینترنت هستند. مشخص است که همه مشتریان دارای چنین دانش و تجربه ای نیستند و این امر به خودی خود یکی از دشواری های اصلی در اقدام برای ذخیره جا محسوب شده و در واقع از مهم ترین موانع در مسیر تجارت الکترونیک است. در عین حال بروز مشکلات فنی، محدودیت های سیستمی، ضعیف بودن سرویس های اینترنتی و مشابه آن از دیگر عوامل محدودیت است. به دلیل وسعت و گستردگی شبکه اینترنت دسترسی به اطلاعات مورد نظر علاوه بر دانش نیازمند صرف وقت است در عین حال داشتن شانس در کسب موقعیت برای ذخیره جا نیز مهم است، چرا که در مواقعی پیدا کردن یک صندلی خالی در یک پرواز داخلی و یا سفر به یک مقصد دوردست چندان آسان هم نیست برای کسانی که در جست وجو ی دسترسی به خدمات معینی مانند بلیت مسافرتی، هتل و امکانات اقامتی و مشابه آن هستند اقدام برای ذخیره جا، به صورت جداگانه برای هر یک از این خدمات دشواری هایی را در بر خواهد داشت که از آن جمله می توان به موجود نبودن سازمان های ارایه دهنده خدمات اشاره کرد. این دیدگاه به وسیله «استینر و پنیگنویر بلوچ» مورد تایید قرار گرفته است.

منبع:http://rtp.ir